این روزها در شرایطی از رنو بهعنوان قطب سوم خودروسازی کشور یاد میشود که با توجه به وجود دو شرکت بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا)، تردیدهایی درباره استقلال این برند فرانسوی در ایران وجود دارد.
مرداد ماه امسال بود که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو بالاخره بر سر همکاری مشترک با یکدیگر به توافق نهایی رسیده و قرارداد خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو از اوایل سال آینده میلادی وارد فاز اجرایی شده و دو محصول جدید (نیو داستر و نیو سیمبول) را در ایران به تولید خواهد رساند. البته مدلی ارزان قیمت به نام کوئید نیز مدنظر رنوییها برای عرضه در بازار ایران است، که در صورت تحقق آن، رقیبی جدی پیشروی خودروهای زیر 50 میلیون تومان داخلی قرار خواهد گرفت. در قرارداد موردنظر اما رنو با سهمی 60 درصدی، سهام غالب را در اختیار دارد و ایدرو و یک شرکت بخش خصوصی نیز هر کدام 20 درصد سهم را به خود اختصاص داده اند. طبق آنچه از دل اظهارات مسوولان رنو و ایدرو بر میآید و همچنین با توجه به تقسیمبندی سهام، این طور جا افتاده که خودروساز فرانسوی بهصورت مستقل در ایران فعالیت کرده و بهنوعی قطب سوم خودروسازی کشور خواهد بود. بهعبارت بهتر در حال حاضر رنو بهعنوان خودروسازی که قرار است سطح رقابت در بازار خودرو کشور را بالا ببرد، مطرح بوده و خیلیها امیدوارند این برند اروپایی بتواند انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی را بشکند.
[1396/06/05 11:00]